Новини

От София до Бургас с влак за 3.5 часа

10.02.2021 г.

„За този програмен период, на база разгърната площ на железопътната инфраструктура, ние сме втори в Европейския съюз по привлечени инвестиции по европейските фондове за изграждане и модернизация на жп инфраструктурата. Единствената държава, която успява да привлече повече средства е Полша“. Това заяви инж. Красимир Папукчийски, генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура " в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

"Сумата е над 2 милиарда по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и почти толкова по "Механизъм Свързана Европа". По почти всички планирани отсечки има сключени договори и напролет започва реалното строителство", заяви инж. Папукчийски.

Генералният директор на НКЖИ добави, че всички проекти, които ще се изпълняват в участъка от гара Елин Пелин до гара Септември са в тежки планински райони. Там ще се изградят 13 тунела и 28 виадукта.

"Ще построим най-големия двутръбен тунел на Балканския полуостров, който ще бъде дълъг 6,8 километра на едната тръба. Общият сбор ще бъде 14 км., с начална точка гара Елин Пелин", добави той.

До 2024 г. трябва да са изградени отсечките от Драгоман до Свиленград и от София до Бургас. Реалното време за пътуване трябва да бъде три часа и половина от София до Бургас.

"С изграждането на тунела "Лозарево", който е замразен проект повече от 20 години, идеята е да се намали дължината в направление Варна. Влак , движещ се по южната тангента - София - Бургас - Карнобат - Варна, може да стига за 4,5-5 часа пътуване от столицата до Варна".

Според инж. Папукчийски основен приоритет е жп инфраструктурата да стане привлекателно място за пътниците.

"Гарите, които са направени до момента са гара София, Подуяне, Искър, Казичене, Карнобат. В строителство е гара Стара Загора, предстои ремонт на гара Нова Загора, гара Ямбол, гара Шумен. Обектите от направление София- Перник- Радомир ще бъдат рехабилитирани", заяви той.

Национална компания "Железопътна инфраструктура " е най-големият работодател в страната. Според инж. Папукчийски има глад за кадри, най-вече за инженери.

"Неглижирането на инженерното образование през годините доведе до сериозна липса на такива кадри и последните години се стараем за промяна и подобряване на този манталитет. Компанията има сключено сътрудничество с много учебни заведения (УАСГ, УНСС и др.), като сме предоставили освен стипендиантската програма на студентите, така и възможност в следващите пет години да намерят реализация в железопътната инфраструктура и то най-вече в направление в новоизградените системи за управление на влаковия трафик", заяви още той. "Имаме не малко случаи, когато кадри от частни компании, включително строителни и проектантски фирми, са назначени на работа в НКЖИ ", каза инж. Папукчийски.

Плановете на НКЖИ с изграждането на тези проекти са железопътната инфраструктура да стане конкурентна на другите, които предлагат превоз на товари и пътници.

"До 2050 г. ЕС е определил, че до 50% от товарите, които са в момента по пътищата трябва да бъдат прехвърлени върху жп транспорта и не по-малко от 25% от пътникопотока също. Ние се подготвяме за това", заяви генералният директор на НКЖИ.

споделете