По повод организираните тържества във връзка с 90 години от построяването на жп линия Септември – Добринище, НКЖИ предоставя „История на изграждането на железния път“
02.09.2016Въпросът за построяването на железопътната линия Саранбей (Септември) - Неврокоп (Гоце Делчев) се повдига през Първата световна война. За използване на родопските гори за нуждите на армията управлението на железопътните съобщения при щаба на действащата армия предприема проучване на линията в участъка Саранбей - Чепино (Велинград), но до строителство не стига.
След войната отделението за горите при Министерството на земеделието повдига въпроса за построяване на редица линии, необходими при експлоатацията на държавни гори. Отделението за мините при Министерството на търговията, промишлеността и труда подкрепя това искане и настоява за построяването на железопътната линия Саранбей-Чепино.
На 25 май 1920 г. Народното събрание гласува закон за построяване на теснопътната железопътна линия Саранбей-Чепино-Неврокоп.
През 1920—1921 г. се пристъпва към проучване на линията.
Теснопътната железопътна линия Септември-Добринище е строена на пет етапа: Септември-Велинград; Велинград-Якоруда; Якоруда-Генерал Ковачев; Генерал Ковачев-Банско и Банско-Добринище.
През 1921 г. започват организационните работи по строежа на отсечката от гара Саранбей до км 20+000. През май 1924 г. се открива втора строителна секция в Чепино и поема частта до Лъджене (Велинград).
Полагането на релсовия път започва през 1925 г. и на 2 август 1926 г. участъкът Саранбей-Лъджене се предава в редовна експлоатация.
През есента на 1927 г. се открива и предава в редовна експлоатация и отсечката Лъджене-Чепино (Велинград-юг).
От гара Варвара линията навлиза в тясното и красиво дефиле на р. Елидере и я пресича няколко пъти с мостове. В тази част са построени 10 тунела и много подпорни стени.
Проучвателните работи за участъка Чепино-Якоруда започват 1924г., а строителството- 1925 г. Поради липса на достатъчно средства строителните работи в отсечката от вододела при Аврамови колиби до Якоруда се извършват бавно, а през октомври 1932 г. се прекратяват. Строителството в участъка Чепино-Аврамови колиби се възобновява 1933 г.
През 1934 г. се заделят повече средства и темповете на строителството в участъка се засилват.
Декември 1936 г. и април 1937 г. Главната дирекция на железниците сключва заеми за 150 млн. лв. от Пощенската спестовна каса, от които за завършването на участъка Чепино-Якоруда се заделят 50 млн. лв.
В строително отношение най-интересната част на железопътната линия Саранбей-Добринище е участъкът Чепино-Якоруда. Трасето тук навлиза в недрата на Родопите, провира се през 15 тунела с обща дължина 1872 м, преминава вододела на Родопите и надвисва над долината на р. Места. От вододелната гара Аврамови колиби (днес Аврамово)— най-високо разположената гара в България (на 1267,40 м надморска височина), линията се спуска към гр. Якоруда. След две кръгови извивки тя слиза в долината на реките Черна и Бяла Места и достига гара Якоруда, разположена в покрайнините на града.
Теренът, през който линията минава, е чисто планински и труден за прокарване на нормална железопътна линия. Преди построяването й в този район не е имало никакви пътища.
В отсечката Чепино (Велинград-юг) - Якоруда има 25 тунела с обща дължина 2477,66 м. Най-дългият тунел - 314,26 т, се намира на вододела при Аврамови колиби (Аврамово).
Всички работи по линията са извършени по стопански начин, с наемни работници, с редовни и временни трудоваци и войници.
Железопътният участък Чепино—Якоруда е в редовна експлоатация от края на 1937 г.
По същото време започват проучвателни работи на следващия участък-Якоруда-Генерал Ковачев. Той е проектиран с елементи за нормална железопътна линия като подготовка за бъдеща железопътна линия София-Самоков-Неврокоп (Гоце Делчев). Всички съоръжения в участъка са построени по проекти за нормална железопътна линия. Изключение е допуснато за тунелите, които по проекта са за нормална линия, а при строителството са обходени с варианти на теснопътното трасе.
Строежът на участъка Якоруда-Генерал Ковачев започва в началото на 1938 г. почти едновременно с проучвателните работи. Той е завършен и открит в редовна експлоатация на 30 юни 1939 г. В него са построени 88 броя водостоци и мостове. Всички работи по линията са извършени по стопански начин.
Първоначално се предвижда линията от Генерал Ковачев да продължи до Неврокоп, но за да не останат градовете Разлог и Банско откъснати от нея, се решава строителството да продължи към тях.
Проучването на участъка Генерал Ковачев-Разлог-Банско се извършва в началото на 1940 г. и същата година започва построяването му. Предаден е в експлоатацияпрез 1941 г. Последна е строена отсечката Банско—Добринище. Участъкът е открит за експлоатация през 1945 г.
Общата дължина на линията от Септември до Добринище е 129,2 км.