Архив новини

Приключи реконструкцията на столичната гара Подуяне

22.12.2020 г.

Приключи реконструкцията на втората по големина жп гара в София - гара Подуяне. Официалното откриване на обекта днес беше направено от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, генералния директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, председателя на УС на НКЖИ Христо Алексиев и кмета на София Йорданка Фандъкова. Това е първият основен ремонт на гаровия комплекс от неговото построяване през 1930 г. до днес. 

 „Интериорът на чакалнята е истинска съкровищница на форми и детайли. Прозорците ни напомнят на такива в храмова постройка – храм на напредъка, на развитието, на просперитета на България. Зданието е катедрала на железницата от една друга епоха, когато най-екологичният и енергоефективен транспорт е бил на голяма почит у нас. Характерни са прозорците от “оберлихт”, чрез които се осъществява осветлението на навеса на първи перон. Те също са възстановени.“ Това заяви генералният директор на НКЖИ  инж. Папукчийски по време на откриването на обекта.

Приемно здание на гара Подуяне е построено по идея на арх. Панайот Калчев, един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Проектът включва пълно обновяване на сградата, изграждане на системи за енергийна ефективност, конструктивно укрепване, облагородяване и озеленяване на околните пространства. В рамките на проекта са реставрирани декоративните елементи от фасадата, орнаментите по стените в чакалнята, като напълно е запазена тяхната автентичност. Съхранен  е и вграденият в чакалнята павилион, който е емблематичен за сградата.

Реконструкцията на гаров комплекс Подуяне се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г.  Изпълнител на строителните дейности е „Инфраструктурно строителство“ АД, а стойността на договора е 2 903 166, 23 лв. без ДДС. Строителният надзор се осъществява от „ИКюИ Контрол“ ООД.

По време на събитието беше представен нов високотехнологичен влекач за поддържане на железния път. С инвестиция от 7,4 млн. лева НКЖИ закупи два нови железопътни моторни влекачи PLASSER. Използването на съвременните машини ще подобри транспортните и товаро-разтоварни дейности, свързани с поддържането на линейната жп инфраструктура в страната и ще намали значително времето за възстановяване на движението при аварийни ситуации. Не на последно място те ще облекчат условията на труд на работниците, изпълняващи текущото поддържане и ремонт на железния път и съоръженията към него, и по-бързо ще се отстранява натрупаната снежна маса от снегонавяването.

споделете