Европейска година на железопътния транспорт: Влакът „Свързана Европа“ потегля от гарата
01.09.2021
Европейска комисия
ПРЕССЪОБЩЕНИЕ
1 септември 2021
Европейска година на железопътния транспорт: Влакът „Свързана Европа“ потегля от гарата
Влакът „Свързана Европа“ (‘Connecting Europe Express’), специално създаден в рамките на Европейската година на железопътния транспорт 2021 г. влак ще потегли от гарата в Лисабон на 2 септември 2021 г. Той ще спре в повече от 100 населени места по време на 5-седмичното си пътуване, преди да пристигне в Париж на 07 октомври 2021 г., свързвайки Португалското, Словенското и Френското представителство на Съвета на ЕС.
Европейският комисар по транспорта Адина Вълян заяви: „Железопътният транспорт оформи нашата богата, обща история. Но железопътният транспорт е и бъдещето на Европа, нашият път към смекчаване на изменението на климата и стимулиране на икономическото възстановяване от пандемията, като изграждаме неутрален по отношение на въглерода транспортен сектор. През следващите седмици влакът „Свързана Европа“ ще се превърне в подвижна конференция, лаборатория и форум за обществен дебат за това как железопътният транспорт да бъде предпочитаният вид транспорт както от пътниците, така и от бизнеса. Моля, посрещнете ни топло, когато спрем на жп гара близо до вас. ”
По маршрута са планирани различни събития за посрещане на влака на гарите в цяла Европа. Любителите на железопътния транспорт също могат да следят разискванията, които се провеждат на борда, както и конференции за политика на ЕС за развитие на инфраструктурата и ролята на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), които ще бъдат предавани на живо чрез уебсайта на събитията от Лисабон, Букурещ, Берлин и Бетембург. Влакът „Свързана Европа“ е резултатът от уникално сътрудничество между Европейската комисия и Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER), европейските железопътни оператори, управителите на инфраструктура и много други партньори на ниво ЕС и на местно ниво.
Председателят на CER и главен изпълнителен директор на Австрийските федерални железници Андреас Мате подчерта значението на съвместния проект: Влакът „Свързана Европа“ е впечатляващо доказателство за успеха на Европейската година на железопътния транспорт, като в същото време посочва предизвикателствата пред нас. Членовете на CER се ангажират да постигнат успех на Зелената сделка. Силният европейски железопътен сектор е жизненоважен за постигането на целите на ЕС в областта на климата. В момента има твърде много технически бариери в трансграничния железопътен транспорт и е много сложно да се движи влак през националните граници в Европа. Трябва да продължим да пренасочваме товарите от автомобилен към железопътен, да предоставяме ефективни услуги за ежедневните пътуващи и да разширяваме международния пътнически железопътен транспорт на дълги разстояния с дневни и нощни услуги. Убеден съм, че влакът „Свързана Европа“ ще повиши осведомеността за тези предизвикателства. Искам да благодаря на всички колеги и партньори, които направиха този проект възможен, и пожелавам на влака „Свързана Европа“ добро пътуване.
Кратка история
Влакът „Свързана Европа“ стана възможен благодарение на партньори от европейския железопътен сектор и институции на ЕС, както и със съвместните усилия на заинтересованите страни на национално и местно ниво. Поради различните междурелсия в Европа, влакът „Свързана Европа“ ще включва в действителност три влака – Иберийския влак, Стандартния влак и Балтийския влак, които ще се срещнат. Проектът напомня за недостатъчната оперативна съвместимост между някои части на европейската железопътна мрежа, но също така ще демонстрира много доброто сътрудничество между железопътните предприятия и управителите на инфраструктура.
Вагоните са осигурени от различни европейски железопътни компании. Един от тях, предоставен от MAV (Унгария), ще бъде домакин на мобилно изложение, организирано от Европейската изпълнителна агенция по климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA) и съвместното предприятие Shift2Rail. Той ще покаже многото съществуващи технологии и иновации, подобряващи железопътния опит, и ще покаже как ЕС подкрепя инфраструктурни проекти. Конферентен вагон (предоставен от SNCF, Франция), два стандартни вагона със (DB, Германия и SBB, Швейцария), вагон-ресторант (FS, Италия) и спален вагон (ÖBB, Австрия) ще бъдат част от композицията на стандартния влак. Иберийският влак, пътуващ между Португалия и Испания, е осигурен от испанския оператор Renfe, докато литовският LTG ще експлоатира Балтийския влак.
В контекста на продължаващата пандемия безопасността е приоритет в организацията на всички дейности, свързани с влака „Свързана Европа“. Някои събития ще бъдат предавани на живо и любителите на влаковете се насърчават да посрещнат влака само на определени гари.
За допълнителна информация
Маршрут и разписание на влака „Свързана Европа“
Често задавани въпроси относно влака „Свързана Европа“
Партньори на влака „Свързана Европа“
Европейска година на железопътния транспорт 2021
За контакти: info@connectingeuropeexpress.eu
European Commission
Press release
1 September 2021
European Year of Rail: Connecting Europe Express now leaving the station
The ‘Connecting Europe Express’, a special train put together as part of the European Year of Rail 2021, will pull out of Lisbon station on 2 September. It will stop in more than 100 towns and cities during its five-week journey, before arriving in Paris on 7 October, connecting the Portuguese, Slovenian and French Presidencies of the Council of the EU.
European Commissioner for Transport, Adina Vălean said: “Rail has shaped our rich, common history. But, rail is also Europe’s future, our route to mitigating climate change and powering economic recovery from the pandemic, as we build a carbon-neutral transport sector. Over the coming weeks, the Connecting Europe Express will become a rolling conference, laboratory and forum for public debate on how to make rail the transport mode of choice for passengers and businesses alike. Please give us a warm welcome when we stop at a railway station near you.”
Along the route, various events are planned to welcome the train at railway stations across Europe. Rail enthusiasts can also follow debates happening on board as well as conferences on EU infrastructure policy and the role of the Trans-European Transport Network (TEN-T), that will be livestreamed via the event website from Lisbon, Bucharest, Berlin and Bettembourg. The Connecting Europe Express is the result of unique cooperation between the European Commission and the Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), European rail operators, infrastructure managers and numerous other partners at EU and local level.
CER Chair and CEO of Austrian Federal Railways, Andreas Matthä emphasised the significance of the joint project: “The Connecting Europe Express is impressive proof of the success of the European Year of Rail, at the same time it points out our joint challenges ahead. CER members are committed to make the Green Deal a success. A strong European railway sector is vital for achieving the EU climate targets. Currently there are too many technical barriers in cross-border rail transport and it is very complex to run a train across national borders in Europe. We need to continue to shift freight from road to rail, provide efficient services for daily commuters and expand international long-distance passenger rail transport with day and night services. I am convinced that the Connecting Europe Express will raise awareness of these challenges. I would like to thank all colleagues and partners who made this project possible and wish the Connecting Europe Express a good journey.”
Background
The Connecting Europe Express was made possible by partners from the European railway sector and institutions on EU, national and local level joining forces. Due to the different gauge widths in Europe, the Connecting Europe Express will comprise, in reality, three trains – the Iberian train, the Standard train and the Baltic train – that will meet along the route. The project is a reminder of the lack of interoperability between some parts of Europe’s rail network, but it will also demonstrate the very good cooperation in place between railway undertakings and infrastructure managers.
The coaches have been provided by different European railway companies. One of them, provided by MAV (Hungary), will host a mobile exhibition organised by the European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) and the Shift2Rail Joint Undertaking. It will showcase the many existing technologies and innovations improving the rail experience, and show how the EU supports infrastructure projects. A conference coach (provided by SNCF, France), two standard seating coaches (DB, Germany and SBB, Switzerland), a dining coach (FS, Italy) and a sleeper coach (ÖBB, Austria) will complete the standard train. The Iberian train travelling between Portugal and Spain has been provided by Spanish operator Renfe, while Lithuanian LTG is operating the Baltic train.
In the context of the ongoing pandemic, safety has been prioritised in the organisation of all activities around the Connecting Europe Express. Some events will be livestreamed, and train enthusiasts are encouraged to welcome the train in certain stations.
For More Information
Route and timetable of the Connecting Europe Express
Frequently asked questions on the Connecting Europe Express
Partners of the Connecting Europe Express
Press contact: info@connectingeuropeexpress.eu
